Använda kyla eller värme mot skada?

Becare Orthopedic Thermal Care AB. Vi tillverkar produkter för både kyla (Becold) och värme (Bewarm). Här beskriver vi lite kortfattat när och hur du använder dessa.

Om Värme och Kylbehandling.

Värme och kyla är de två vanligaste typerna av icke-invasiv och nonaddictive smärtstillande terapier för muskel- och ledvärk. Vilket för oss betyder att smärtlindringen sker utvärtes, på din hud och att den inte är beroendeframkallande som många smärtstillande preparat kan vara.

När skall du använda Värme eller Kyla?
Det beror på om skadan är ny eller inte. En enkel tumregel kan vara att kyla på en ny skada och värma på gamla skador och stelhet.
I allmänhet kommer en ny skada att starta en inflammation och en svullnad. Använder du Becold, och kyler det skadade området, så kommer blodflödet att minska till skadan, och därmed minskar svullnaden och inflammationen. Är det en allvarlig skada så lägg även på ett tryckförband över Becold. Kylan kommer också att ge dig smärtlindring.
Värken som du sedan kan få efter några dagar i det skadade området, kan du behandla med värme från våra Bewarm produkter. Med värmen ökar du blodgenomströmningen som kommer att föra blod till området och hjälpa till i läknings processen.
Ett allmänt råd kan vara att under de första två dagarna kyla med Becold och därefter använda Bewarm, för värme.

Om kylterapi

Kyla bromsar blodflödet till en skada, vilket minskar smärtan och svullnaden. Kylan sänker alltså blodcirkulationen, minskar inflammationen och smärtan i det skadade området. Beroende på hur stor och allvarlig skadan är, så bör du använda kyla i mellan 24 och 48 timmar efter att skadan har skett. (En rejäl stukning, där du fått både bristningar i senor och muskler i fotleden kan behöva kylas upp mot 48 timmar för att stoppa svullnaden).

  • Kyl med Becold så fort det går efter att du fått en skada eller slag över en muskel.
  • Använd Becold och kyla mellan 15 och 20 minuter åt gången.
  • Om skadan är allvarlig se till att även använda tryck över området. Becolds produkter är utformade för att du även skall kunna skapa ett tryckförband över det skadade området.
  • Har du en allvarlig skada låt skadan ”vila” i 10 minuter innan du kyler på nytt under den första timmen. Kyl därefter var annan timme i 20 minuter. Använd tryckförband när du kyler och efter att du kylt. Var noga och se upp för köldskador, om du har känslig hud kan du använda en tunn bomullsbinda som även fungerar som tryckförband.

Om värmeterapi.

När du tillför värme på huden så öppnar sig blodkärlen som blir varmare. Detta ökar blodflödet, som levererar mer syre och näringsämnen till muskeln eller senan. Samtidigt minskar smärtan i leder och får ömma muskler att slappna av, som i sin tur minskar anspänningen på muskelfästen och senor . När du tillför värme på muskler och senor så förbättrar du även muskelns flexibilitet, din rörlighet  ökar.

  • Använd Bewarm om du har stela leder eller kroniska muskel- och ledvärk.
  • Värm inte längre än 20 minuter, om inte din läkare eller sjukgymnast rekommenderar längre.
  • Använd inte Bewarm och värme om du har en svullnad. Kyl först med Becold och värm när svullnaden lagt sig.
  • Använd inte Bewarm och värme på ett öppet sår eller stygn.
  • Använd inte Bewarm eller värme om du har dålig cirkulation eller diabetes.